Neves évforduló - az I. világháború vége
A bovingtoni tankmúzeum bejáratánál |
A tankok születése
Az I. világháború első igazi harckocsija a brit Mark-1-es volt, 1916-ban. A kinézete eléggé elütött a ma ismert tankokétól, rombusz alakú oldalainak közepén kaptak helyet a lövegei, az oldalak peremén futott végig a lánctalp. Először az 1916-os somme-i csatában vetették be. Mára csak egyetlen példánya maradt fenn, melyet a Bovingtoni Harckocsimúzeumban őriznek.
Érdekesség: A tankokat kezdetben ,,landships''-nek, magyarul ,,szárazföldi csatahajóknak" hívták! Ennek az lehet az oka, hogy a tankok fejlesztését Winston Churchill szorgalmazta, aki haditengerészeti miniszter volt. De az is jellemző volt a tankokra, hogy bukdácsolva haladtak az árkokon, mint ahogy egy hajó is bukdácsolva halad a habokon.
A tankok első bevetése - a somme-i áttörés
1916. szeptember 15-én zajlott a somme-i áttörés, ahol először alkalmaztak tankokat csatában, de még csak a gyalogság támogatására. Ez azon is jól meglátszik, hogy a korai tankok maximális sebessége alig érte el a 10 km/h-t, ami nem gyorsabb egy gyalog közlekedő ember sebességénél!
Az első igazi tankcsata - a cambrai-i ütközet
A címben említett csatában került sor az első valódi tankok közötti ütközetre. A csatában tankok, gyalogosok és repülőgépek ütköztek össze egymással. Az első napon minden egység gond nélkül nyomult előre, ám a második napon a tankok elromlottak, így a csata megakadt.
Érdekesség: korábban elkülönítettek ,,férfi" és ,,női" tankokat is! A felosztás rendszere a következő volt: a ,,férfi" tankoknak ágyúja is volt, a ,,női" tankoknak csak géppuskája.
Érdekesség: korábban elkülönítettek ,,férfi" és ,,női" tankokat is! A felosztás rendszere a következő volt: a ,,férfi" tankoknak ágyúja is volt, a ,,női" tankoknak csak géppuskája.
Élet a lövészárkokban és a tankokban
Nektek nagyon nagy szerencsétek van, hogy nem a háborúk idejében éltetek, így nem kellett meg-tapasztalnotok a lövészárkok borzalmas körülményeit!A Bovingtoni Harckocsimúzeumban volt egy lövészárkot modellező kiállítás, ahol nagyon sok szörnyűséget mutattak be, itt láthattok párat:
Élet úgy, hogy akármikor meghalhatsz... |
,,Ez a víz mérgező"?? Ajjaj! |
A lövészárkokban sem árt a jó útbaigazítás... |
Ilyenek lehettek az életkörülmények... élelem alig, minden koszos ... |
... és még patkányok is szaladgáltak mindenfele! |
De a legborzalmasabb minden bizonnyal az orrfacsarintó bűz volt! De szerintem még a lövészárkokénál rettenetesebb körülmények uralkodtak a tankokban! Odabent bár több mozgástér volt, mint a későbbi tankokban:
De a hőség és a sötétség elviselhetetlen volt, ráadásul, ha egy ellenséges találat miatt tüzet fogott a jármű, szinte nem volt esély a menekülésre!
Érdekesség: Tudjátok, hogy Angliában mivel díszítik a sírokat, amit Magyarországon zászókkal vagy
Érdekesség: Tudjátok, hogy Angliában mivel díszítik a sírokat, amit Magyarországon zászókkal vagy
kokárdákkal tesznek meg? Pipacsokkal! Ennek az az oka, hogy megfigyelték, a háború után a csata-
mezőkön nagyon sok pipacs nőtt. Akkoriban azt gondolták, hogy a pipacsok a vérből nőttek ki, a va-
lóságban azonban nem így van. Ha meg akarjátok tudni az igazságot, látogassatok el erre a linkre: miert hordanak a hetvegen pipacsot a mezukon a premier league jatekosok ?
Az első tankok megítélése
Az első tankokat lomhaságuk, megbízhatatlanságuk és sebezhetőségük miatt nem igazán kedvelték, de megjelenésük mindenkit meggyőzött arról, hogy a tank életképes megoldás lehet. Ezt remekül mutatja, hogy 1916. október 20-án egy német katona írta, hogy lassan, cammogva, de közeledtek, semmi sem állíthatta meg őket. Vagyis nagyjából úgy érezhették magukat a németek, mint a rómaiak, amikor először találkoztak harci elefántokkal a Pyrrhus elleni küzdelemben!
A Bovingtoni Harckocsimúzeum
A múzeum Anglia déli részén, Dorset megyében, Dorchester, Weymouth, illetve Poole és Bourne-
mouth közelében található. A gyűjteményben található nagyon sok I. és II. világháborús harckocsi, itt láthattok párat közülük:
Köztük voltak egyetlen példányban fennmaradt ritkaságok is, mint például ez, ami a Lancaster gépkocsi utolsó fennmaradt példánya:
Sőt, volt egy Tigris-kollekció is! Itt láthatjátok tagjait:
Jellegzetes rombusz alakú 1. világháborús harckocsi |
A lövegek még a harckocsi két oldalán helyezkedtek el, sőt lecsatolhatóak voltak a vasúti szállításhoz |
Ezt a tankot úszóköpeny borítja, hajóról így bocsájtották vízre, és propeller hajtotta, de sajnos nem volt túl jó konstrukció, gyakran elsüllyedt |
Ez a nyúlvány kitámasztotta a tankot, hogy meredek árkon fölmászva ne dőljön hanyatt |
Köztük voltak egyetlen példányban fennmaradt ritkaságok is, mint például ez, ami a Lancaster gépkocsi utolsó fennmaradt példánya:
Sőt, volt egy Tigris-kollekció is! Itt láthatjátok tagjait:
A tigris volt a II. világháború legsikeresebb német harckocsija. |
Az egyik kép nagyon különleges. Rájöttök, miért? |
A közelben még volt egy gyakorlatozópálya is, ahol gyakori a tankforgalom:
És ezeket a járműveket lehet látni rajta:
A tankmúzeumot július 3-án látogattuk meg, pont akkor, amikor a szülinapom van, így szerintem remek születésnapi ajándék volt számomra!
Köszi, Peti! Nagyon jó volt újra felidézni a sok érdekességet, amit a kiállításon láttunk!
VálaszTörlésNagyon érdekes volt.
VálaszTörlésA képen azt kell észrevenni, hogy egy Budapesti képet látunk?
Igen, gratulálok, Ancsi, te vetted először észre! :-)
VálaszTörlésKedves Peti! Nagyon tetszik a blogod, köszönöm, hogy meghívtál követőnek. Nagyon várom a következő bejegyzéseket!
VálaszTörlésKöszi Peti, ezt a szuper cikket, így egész olyan, mintha én is ott lettem volna!
VálaszTörlésNagyon szép munka, Peti! Precíz, és érdekes. A képek is feldobják! Így tovább!
VálaszTörlés